MCDD
Multiple Complex Developmental Disorder (Meervoudige Complexe OntwikkelingsStoornis) kortweg MCDD is een ontwikkelingsstoornis die een combinatie vormt tussen angststoornissen en autisme. De problemen liggen bij het reguleren van eigen gedachten en emoties en (sociaal) gedrag. Een beetje woede wordt al snel razernij en angst slaat om in paniek. Waarschijnlijk ontstaat de stoornis door een verstoorde informatieverwerking waardoor het kind teveel prikkels binnenkrijgt en overbelast raakt.
Kenmerken
Veel voorkomende kenmerken bij MCDD:
Problemen in uitingen |
Problemen in het denken |
Problemen in sociaal gedrag |
- Verstoorde regulatie van emoties.
- Ervaart intense angst.
- Voelt zich gespannen.
- Fobieën voor ongebruikelijke situaties of voorwerpen.
- Paniekaanvallen.
- Driftbuien of woedeaanvallen.
- Stemmingswisselingen.
- Kan aandacht moeilijk vasthouden.
- Trage reactie (informatie moet eerst verwerkt worden).
|
- Onlogische gedachtegang.
- Plotselinge gedachtensprongen.
- Haalt fantasie en realiteit door elkaar.
- Raakt makkelijk verward.
- Grootheidsideeën.
- Snel achterdochtig.
- Geloven in fantasiefiguren of denkbeeldige vrienden.
- Het ene moment niet durven en het andere moment te ver over de grens gaan.
|
- Vermijdt sociale contacten, ondanks de aanwezige sociale vaardigheden.
- Heeft weinig diepgaande relaties met leeftijdsgenoten.
- Contact zoeken zonder de grenzen van de sociale verhoudeningen te doorzien.
- Gaat haat-liefde relaties aan met volwassenen.
- Heeft weinig empatie en kan zich moeilijk verplaatsen in de gedachten en gevoelens van een ander.
|
Hoogsensitieve kinderen hebben dit vaak in combinatie met een of meerdere van de volgende stoornissen:
- Hoogbegaafdheid
- ASS (AutismeSpectrumStoornis)
Ondersteuningsbehoeften
MCDD kan niet worden genezen door een behandeling of medicatie. Een kind met MCDD heeft baat bij...
Een leerkracht die...
|
- structuur biedt.
- angsten voorkomt of afzwakt.
- de ontwikkeling van vaardigheden stimuleert.
|
Klasgenoten die...
|
- begrip tonen.
- hem/haar accepteren hoe hij/zij is.
- die de leerling betrekken bij de groep.
|
Een omgeving die...
|
- weinig prikkels heeft.
- inspeelt op de talenten van de leerling.
- voorspelbaar en overzichtelijk is.
|
Tips voor de leerkracht
Houd altijd in gedachten dat elke leerling anders is. Het voorkomen en de mate van de kenmerken van MCDD en de beste aanpak zullen dan ook per leerling verschillend zijn. De adviezen hieronder kunnen een richtlijn bieden om met een kind met MCDD om te gaan. Het is tevens aan te raden om het desbetreffende kind een 'one page profile' in te laten vullen. Hierop kan hij/zij zelf aangegeven wat voor hem/haar nodig is aan hulp.
Adviezen:
- Kijk voorbij het gedrag.
- Benadruk de positieve kanten van het kind.
- Help met het verwoorden van gevoelens.
- Bied een rustige plek waar het kind zich kan terug trekken.
- Zorg voor duidelijkheid en structuur.
- Zorg voor een zichtbare dagplanning.
- Wees concequent in je handelen.
- Bespreek in de klas (na overleg met kind en ouders) wat MCDD inhoud.
- Neem angsten van het kind altijd serieus.
- Stel het kind gerust.
- Ga niet mee in de angsten van het kind.
- Geef visuele ondersteuning bij opdrachten.
- Maak geen grapjes of gebruik van figuurlijk taalgebruik, dit wordt niet begrepen.
- Maak duidelijke afspraken hoe het kind zijn boosheid kan reguleren, accepteer niet elke uitingsvorm van boosheid.
- Blijf zelf kalm.
- Wees allert op situaties met veel prikkels (buitenspelen, gym, etc.)
- Houd de ligging van het kind in de groep in de gaten (let op pestgedrag).
- Blijf zoveel mogelijk in het zicht van het kind.
- Gebruik tijdens een uitbarsting van het kind zo min mogelijk woorden, geef een korte en duidelijke boodschap.
- Geef één opdracht tegelijk.
- Herhaal de leerstof.
- Wees positief en geef complimenten daar waar kan.